Zorgmanagement

Het beheer van zorginstellingen en zorgdienstverlening is een vak apart. In deze rubriek is dan ook speciale aandacht voor het thema ‘zorgmanagement’ en het verbeteren van de bedrijfsvoering.

Uitgelicht: 

Digitale transformatie verbetert zorg

 
Overal en altijd efficiëntere zorg  gratis downloaden

De zorg kampt met grote uitdagingen waardoor zelfredzaamheid van patiënten beter moet worden ondersteund. Moderne digitale samenwerkingsmiddelen helpen zorgmedewerkers en het management efficiëntere en beter zorg leveren met domotica en e-health. Dat zijn geen toekomstdromen, maar is de realiteit. Lees er alles over in het e-book Digitale transformatie in de zorg en begin vandaag met de zorg van morgen.

Lees verder Gratis downloaden
 

Zo gaat uw zorgpersoneel mee in verandering

Zo gaat uw zorgpersoneel mee in verandering

Een succesvolle technologische vernieuwing in uw zorgorganisatie gaat weliswaar over de te gebruiken oplossing, maar daar draait het niet om. Tegenwoordig staat het creëren van draagvlak centraal. Uw zorgpersoneel moet er uiteindelijk mee werken. Lees hier tips om uw personeel mee krijgen in verandering.

Lees verderGratis downloaden

Voorwaarden voor een succesvol cliëntportaal

Voorwaarden voor een succesvol cliëntportaal

De zorg wordt in de huidige vorm te duur. Daarnaast eisen patiënten een betere informatievoorziening. Een cliëntportaal kan de kosten drukken en tegelijk de cliënt centraal zetten. Wat biedt zo’n portaal wel en idealiter niet eruit en hoe maakt u het tot een succes? Dat leest u in de whitepaper Voorwaarden voor een succesvol cliëntportaal.

Lees verderGratis downloaden

Van traditioneel naar modern vergaderen in de zorg

Van traditioneel naar modern vergaderen in de zorg

Vergaderen kost onder meer de zorgsector grof geld, maar dient ook een nut. Door moderne middelen in te zetten kunt u mensen bij elkaar brengen. Daarnaast helpen de middelen om effectiever te overleggen, en tijd en kosten te besparen. Stap succesvol over naar modern vergaderen in de zorg, de moderne werkplek en moderne communicatiemiddelen.

Lees verderGratis downloaden

ISO-certificaat zorg en welzijn behalen door goed verandermanagement

ISO-certificaat zorg en welzijn behalen door goed verandermanagement

De Zeeuwse thuiszorgaanbieder Zorgstroom slaagt er in een hoog kwaliteitsniveau van zorg te garanderen, ondanks dat de markt, beleid en regelgeving steeds veranderen. Onlangs behaalde de zorgorganisatie het nieuwe ISO-certificaat voor zorg en welzijn. Lees in deze praktijkcase hoe het in kaart brengen van processen en de inzet van verandermanagement-software hielpen deze veranderingen succesvol door te voeren.

Lees verderGratis downloaden

Datatrends in de zorg: u weet meer dan u denkt

Datatrends in de zorg: u weet meer dan u denkt

Ook de gezondheidszorg moet up-to-date blijven wat betreft de ontwikkeling op het gebied van data. Hoe kunt u data omarmen en profiteren van alle nieuwe mogelijkheden? Deze whitepaper gaat in op 4 data trends in de zorg. Lees er meer over en haal nog meer uit de data die u al deze tijd al in huis heeft.

Lees verderGratis downloaden

Voordelen VDI voor de zorg

Voordelen VDI voor de zorg

Een goede IT-omgeving voor zorginstellingen heeft drie primaire vereisten: stabiel, snel en veilig. VDI is een technologie waarbij de data en applicaties op één centrale plaats blijven staan in het datacentrum. Hierdoor kunnen artsen en verpleegkundigen vanaf iedere plek en apparaat connectie maken, is de IT-omgeving beter beheersbaar en is de veiligheid en privacy van patiëntendata beter gewaarborgd.

Lees verderGratis downloaden

Bezuinigen in de zorg door efficiënter te werken

Bezuinigen in de zorg door efficiënter te werken

Bij Stichting MEE West-Brabant werken zo’n 100 professionals en 150 vrijwilligers. Samen zorgen zij er dagelijks voor dat mensen met een beperking kunnen meedoen in de maatschappij. Ook deze Stichting voelt de druk van steeds kleiner wordende budgetten, terwijl de kwaliteitseisen gesteld aan de zorg steeds hoger worden. Lees hoe deze organisatie hierop inspeelt door efficiënter te werken.

Lees verderGratis downloaden

Self-service analytics maakt medewerkers zelfredzaam

Self-service analytics maakt medewerkers zelfredzaam

Bij ziekenhuizen kan een snelle beslissing het verschil betekenen tussen leven of dood. Hoe sneller informatie ingezet kan worden, hoe groter de kans op een goede afloop. Self-service analytics kan hierbij een uitkomst bieden. Met data kan ziekenhuispersoneel sneller op eigen kracht beslissingen nemen. Deze whitepaper beschrijft 4 stappen voor een succesvolle implementatie van self-service analytics.

Lees verderGratis downloaden

SharePoint in de zorg: 5 voordelen

SharePoint in de zorg: 5 voordelen

Het aantal online tools en apps groeit dagelijks. Dit heeft tot gevolg dat mensen internet op een andere manier en steeds intensiever gaan gebruiken. Dit wordt meegenomen naar het werk. Veel zorginstellingen kiezen voor een digitaal samenwerkingsplatform om meer mobilitiet en flexibiliteit in het werk te bieden. Lees hier wat de voordelen zijn van werken met SharePoint in de zorg.

Lees verderGratis downloaden

Internet of Things in de zorg: wat kunt u ermee?

Internet of Things in de zorg: wat kunt u ermee?

De rol van IT in de zorg verandert. Van oudsher was techniek vooral ondersteunend aan de zorg, maar nu is het de drijvende kracht achter innovatie. Internet of Things (IoT) biedt nieuwe kansen en verandert de zorg. Toch vragen veel zorginstellingen zich af hoe zij IoT concreet kunnen inzetten. Lees verder voor praktijkvoorbeelden die de zorg veranderen.

Lees verderGratis downloaden

Zorg op afstand noodzaak voor zorginstellingen

Zorg op afstand noodzaak voor zorginstellingen

De verzorgingsstaat wordt ingewisseld voor de participatiemaatschappij, en dat heeft grote gevolgen voor de gezondheidszorg. Omdat een sterker beroep wordt gedaan op de zelfredzaamheid van cliënten, wordt de thuissituatie integraal onderdeel van het zorgpakket. Zorg op afstand is hierdoor voor zowel zorgverlener als cliënt de uitkomst.

Lees verderGratis downloaden

Veilig mobiel werken in de zorg

Veilig mobiel werken in de zorg

Zorgmedewerkers doen hun werk niet op kantoor, maar aan het bed of bij cliënten thuis. Tablets en smartphones zijn daarom binnen de zorg bijna niet meer weg te denken. Het gebruik van deze mobiele apparaten brengt tegelijk een groot gevaar met zich mee. Waar schuilt precies dat gevaar?

Lees verderGratis downloaden

Intranet effectief gebruiken: zo werken de teams van Frion

Intranet effectief gebruiken: zo werken de teams van Frion

Zorginstelling Frion werkt met resultaatgerichte teams om zorg en ondersteuning dichtbij de klant aan te bieden. Het faciliteren van teams zodat die goed zelfstandig kunnen opereren en functioneren, is een uitdaging an sich. De zorgorganisatie implementeerde om die reden een uitgebreid intranet, dat draait op Office 365. Lees in de praktijkcase hoe Frion deze implementatie aanpakte.

Lees verderGratis downloaden

Aandachtspunten bij het gebruik van apps in de zorg

Aandachtspunten bij het gebruik van apps in de zorg

Zorgverleners en patiënten maken steeds vaker gebruik van smartphone of tablet met zorgapps. Deze moeten natuurlijk wel aansluiten bij het businessmodel van een zorginstelling en de rest van de ICT-omgeving. Als de vernieuwing daarvan gestructureerd en gefaseerd wordt aangepakt, vergroot de zorginstelling haar efficiency- en effectiviteit maximaal.

Lees verderGratis downloaden

Mobiele werkplek met tablet voor Forensische Zorgspecialisten

Mobiele werkplek met tablet voor Forensische Zorgspecialisten

Ongeveer de helft van de medewerkers van de Forensische Zorgspecialisten stapte over naar een mobiele werkplek. Werken op tablets vergt een grote investering van zowel tijd als geld, maar het levert de organisatie ook veel op. De tablets zijn specifiek afgestemd op de wensen van de medewerkers, die hun device ook voor privédoeleinden gebruiken. De beveiliging moet dus in orde zijn.

Lees verderGratis downloaden

Beter samenwerken en communiceren in de zorg met intranet

Beter samenwerken en communiceren in de zorg met intranet

Vroeger was het intranet vooral bedoeld om medewerkers te informeren. Tegenwoordig draait het intranet om mensen en hun werk. Het intranet biedt nu de mogelijkheid om te reageren op content, netwerken te bouwen en communities te vormen. Het intranet zorgt ervoor dat medewerkers gemakkelijk en betrouwbaar kennis en informatie uit kunnen wisselen. Dit verbetert de samenwerking en communicatie.

Lees verderGratis downloaden

Veranderingen door komst Jeugdwet bieden kansen

Veranderingen door komst Jeugdwet bieden kansen

Waar 2015 een overgangsjaar was, wordt iedereen in 2016 met de nieuwe werkelijkheid van de Jeugdwet geconfronteerd. De client krijgt met de nieuwe regels de regie in handen en dit vraagt veel van beleidsmakers van jeugdhulporganisaties. Dit zorgt niet alleen voor uitdagingen, maar de veranderingen bieden ook enorme kansen voor de jeugdhulporganisaties.

Lees verderGratis downloaden

Zelfsturende teams werken efficiënter en zijn goedkoper

Zelfsturende teams werken efficiënter en zijn goedkoper

Zorginstanties stappen steeds vaker over op het concept van zelfsturende teams. Het grote voordeel van dit concept is dat de team volledig in staat zijn om zelf de inrichting en de organisatie van de dagelijkse werkzaamheden te bepalen. De dure managementlaag ertussen is niet meer mogelijk. Hoe werkt het idee van zelfsturende teams in de praktijk?

Lees verderGratis downloaden

Nieuwe werkplekken inrichten: zo kan het niet mislukken

Nieuwe werkplekken inrichten: zo kan het niet mislukken

Nieuwe werkplekken implementeren is een complex proces, zeker in de zorgsector waar geen gebruiker hetzelfde is. Het is dan ook niet ongebruikelijk dat systeembeheer na het inrichten overstelpt wordt met klachten en vragen. Wees daarom goed voorbereid. Dat bent u met goed inzicht in de situatie en een uitgebreid stappenplan dat u op weg helpt.

Lees verderGratis downloaden

Procesmanagement verbetert kwaliteit in zorg

Procesmanagement verbetert kwaliteit in zorg

Het zijn niet alleen ‘de handen aan het bed’ die de kwaliteit van zorg bepalen. Ook op andere terreinen zoals documentbeheer, beleid, personele en facilitaire zaken wordt op directe of indirecte wijze de kwaliteit bepaald. Om de kwaliteit te verbeteren richten zorgorganisaties zich in toenemende mate op procesmanagement.

Lees verderGratis downloaden

Klantcase De Zorggroep

Klantcase De Zorggroep

De Zorggroep wilde naar één ICT-omgeving voor de drie vestigingen. Hierbij was, vanwege de verwachte groei, een grote schaalbaarheid en een grote mate van flexibiliteit van belang. Ook moest het beheer vanaf een centrale locatie kunnen plaatsvinden.

Lees verderGratis downloaden